AC Oulu Basket haki tärkeän voiton Helsingistä.
AC Oulu Basket on yhden voiton päässä koripallon 1. Divisioona A:n välieräpaikasta. Oululaisten ja HBA-Märskyn toinen puolivälieräkohtaaminen sunnuntaina Helsingissä kääntyi Laivastonsinisille 85–71 (37–35) – ja sarja on katkolla päävalmentaja Aleksi Koskisen suojateille ensi torstaina Ouluhallissa.
Kahden erän jälkeen joukkueiden välillä oli ainoastaan kaksi pistettä, joten pudotuspelihenkeen kuuluvasti oululaiset pääsivät urakoimaan täyden työsuorituksen toisen voiton eteen.
– Olimme ehkä puolustuksellisesti pikkaisen liian passiivisia ensimmäiseen kohtaamiseemme verrattuna. Emme saaneet myöskään puhtaita levypalloja, joista olisimme päässeet juoksemaan, pohdiskeli päävalmentaja Koskinen rauhallisena sunnuntain ottelun antia.
– Jos joku luulee, että tässä vaiheessa kautta pelejä hoidellaan ja voitetaan 40 pisteen erolla tuosta vaan, niin on kyllä täysin väärän lajin parissa. Tämä pudotuspelimaailma on täysin oma maailmansa ja marginaalit sitä kautta todella pienet, muistutti Koskinen.

– Olisi myös sarjan aliarvioimista ajatella, että tässä voi vain mennä voitosta voittoon. Ei voi. Jokainen pudotuspelivoitto on kovan puristuksen takana, Koskinen jatkoi.
Laivastonsinisten vierasryöstön pistepäälliköinä häärivät tutut nimet. Illan kovimmat pinnat upotti Tyler Harris 21 pisteellään, joiden päälle Harris kirjautti vielä kuusi levypalloa sekä seitsemän syöttöä.
Shawn Hopkins jatkoi myös vahvaa kevättään 17 pisteellään. Kyle Johnson (15/13/6) sekä Henry Boyd (11/5/4) kiusasivat myös kotijoukkueen puolustusta pudotuspelihengen mukaisesti.
– Välillä meidän pelaamisessamme oli malttia liikaakin. Olisimme voineet pelata kovemmallakin vauhdilla. Toisaalta raavimme 21 syöttöä joukkueena, joka on oikeinkin hyvä lukema.
Koskisen mukaan oululaiset esiintyivät Helsingin illassa, sillä samalla määrätietoisella otteella, jolla joukkue on pelannut läpi kauden. Panosten kasvaessa tekemisen taso määrittää loppujen lopuksi kaiken mahdollisen.
– Meidän pelaamisestamme huokuu se, että olemme oikean asian päällä nimenomaan yhtenä ryhmänä. Tekeminen on keskittynyttä ja ajatus ei harhaile minnekään tai mihinkään ylimääräiseen, kiittelee Koskinen.
Torstain katkopeliin Laivastonsiniset iskevät selkeillä sävelillä, ottelusarjan tilanteen vahvasti tiedostaen.
– Kohti seuraavaa. HBA on hyvä joukkue ja me tiedostamme sen, että katkaisupeli on aina se sarjan haastavin matsi. Nyt lennetään kotiin, nukutaan hyvät yöunet ja jatketaan sen jälkeen valmistautumista. Videomateriaali tästä pelistä kertoo meille sen, että millaisia asioita viilataan ennen torstaita, päätti Koskinen.












