Tähtihankinta Hopkinsilla on asiaa – ”Rohkaisen jokaista oululaista…”

Kuva: Antsa
Uutinen

Lauantaina AC Oulu Basketin paidassa debytoiva Shawn Hopkins on elämänsä kunnossa.

Maanantaina suomalaista koripalloväkeä vavisuttanut Shawn Hopkinsin saapuminen AC Oulu Basketiin konkretisoituu parketilla tulevana lauantaina. Ja mikä parasta – se tapahtuu Oulussa!

Kovaa vauhtia täyttyvä Ouluhalli pääsee ihastelemaan jotain sellaista mitä oululaisessa koripalloilussa ei ole nähty koskaan aikaisemmin.

Maanantaina Ouluun ja tiistaina treeneissä jo mukana. Kuva: Antsa.

– Olen koripalloilijana kuin uudesti syntynyt. Se on näköjään mahdollista vielä näin 30-vuotiaana. Haluan tarjota AC Oulu Basketille ja oululaiselle urheiluväelle parhaan versioni itsestäni, linjaa 195-senttinen laitahyökkääjä.

20 ottelua Susijengissäkin pelannut Hopkins ymmärtää häneen kohdistuvat odotukset sekä valtavan mielenkiinnon koko suomalaisen koripalloperheen osalta. Nyt on aika lyödä parasta parketille.

– Tuntuu, että minun primetime on nyt. Tehtäväni on kokeneena pelaajana auttaa joukkuetta ja tuoda arkeen niitä asioita, jotka vievät meitä eteenpäin kohti tavoitteitamme.  Meidän kaikkien täytyy ymmärtää mistä on kyse, joka ikinen päivä, paaluttaa viime kaudella Suomen mestaruuden Helsinki Seagullsin paidassa voittanut pelimies.

Mitä ajattelet mahdollisesta noususta Korisliigaan?

– Jos kaikki menee kuin Hollywoodissa, niin asiat voivat tapahtua nopeastikin. Meidän yhteinen laadukas arkemme ratkaisee lopulta kaiken.

Miksi tulevana lauantaina on syytä tulla Ouluhalliin sinun debyyttiisi Jyväskylän JBA:ta vastaan?

– Olen kuullut juttua, että Oulua ei pidetä vielä tarpeeksi isona urheilukaupunkina. Eiköhän meidän ole aika muuttaa se asia. Rohkaisen jokaista oululaista saapumaan lauantaina Ouluhalliin katsomaan, nauttimaan ja elämään oululaista urheilujuhlaa.

AC Oulu Basket – JBA käynnistyy lauantaina klo 17. 

Liput liikkuvat ja tarjolla on takuuvarmasti näkemisen arvoinen urheilunäytelmä. Älä nuku tämän ohi, vaan anna itsellesi elämys!

Pohjoisesta tuulee – AC Oulu Basketille jättivahvistus!

Kuva: Mikko Ovaska
Uutinen

Shawn Hopkins siirtyy Laivastonsinisiin pitkällä sopimuksella.

Suomalaisen koripalloilun mannerlaatat tärisevät juuri nyt pohjoisen voiman johdolla. AC Oulu Basket on solminut sopimuksen Susijengistä tutun ja viime kauden Suomen mestarin Shawn Hopkinsin, 30, kanssa.

Hopkinsin sopimus kattaa loppukauden sekä kaksi seuraavaa kautta.

Meritoituneen ja kokeneen laitahyökkääjän saapuminen Ouluun on massiivinen esimerkki AC Oulu Basketin kunnianhimoisista tavoitteista kohti Korisliigaa.

– Shawn Hopkins on ensimmäinen maajoukkueessa pelannut koripalloilija Oulussa. Tämä hankinta, kuten myös sopimuksen kesto, osoittaa varmasti kaikille sen kuinka tosissamme olemme projektimme kanssa. Tämän projektin päämääränä on nostaa ACO Basket ja oululainen koripallo tasolle, jota ei ole ennen nähty, taustoittaa AC Oulu Basketin hallituksen puheenjohtaja Tomi Kaismo.

– Pelillisen tason nousun myötä pidän hyvin mahdollisena, että tulevaisuudessa Susijengissä nähdään niin Shawn kuin muitakin ACO Basketin pelaajia, jatkaa Kaismo.

Kaismon mukaan Hopkinsin saapuminen Ouluun avaa uusia mahdollisuuksia myös kaupungin elinkeinoelämälle liittyä mukaan ainutlaatuiseen urheilutarinaan, joka puhuttaa sekä tavoittaa.

– Tällä matkalla tavoitteet ovat kovat ja korkealla niin kentällä kuin katsomossa, Kaismo linjaa.

BC Nokian kasvatti Hopkins kuului viime kaudella Korisliigan voittaneen Helsinki Seagullsin ydinpelaajiin. 195-senttinen tähtihankinta pelasi edelliset ottelunsa Islannin pääsarjassa, jossa pelit päättyivät kuitenkin uusien haasteiden myötä joulukuussa.

– Pääsen organisaatioon, joka haluaa kasvaa ja kehittyä. Kun AC Oulu Basket kävi kanssani keskusteluja, vaikutuin siitä laadusta, joka tuli läpi jokaisella osa-alueella arjen tekemiseen liittyen. Se laatu ylitti jopa oman tasoni, iloitsee Hopkins uutta askelta urallaan.

– Se tarina, joka Oulussa on nyt rakenteilla, on ainutlaatuinen. Halusin uralleni jotain pysyvää ja projektin, joka haastaa minua uudestaan. AC Oulu Basket saa minusta tähänastisen urani urheilullisimman version. Olen valmis vastuuseen, jatkaa Susijengissä 20 ottelua pelannut Hopkins.

AC Oulu Basketin urheilujohdon Juha Valkama on Hopkinsin saapumisesta yhtä innostunut kuin koko Laivastonsininen yhteisö.

– Ensinnäkin haluan antaa isot kiitokset seurajohdolle tämän sopimuksen mahdollistamisesta. On hienoa nähdä, että olemme seurana saaneet nopeasti toimintamme niin uskottavaksi, että Shawnin tasoinen pelaaja haluaa tulla Ouluun, Valkama kommentoi.

– Tässä sopimuksessa yhdistyy monta asiaa. Haluamme vahvistaa joukkuetta kevään kynnyksellä. Jos nousu Korisliigaan tulee näin projektin ensimmäisenä vuotena, niin keväällä nousijajoukkueella on yleensä haastavaa saada suomalaisia profiilipelaajia, koska pudotuspelit menevät niin myöhään keväällä. Shawnin sopimus takaa hänen pelaamisensa Oulussa myös siinä tapauksessa, jos nousu tulee, joten tällä sopimuksella ratkaisemme myös tuota mahdollista skenaariota.

Lisää Hopkinsin kuulumisia luvassa läpi viikon AC Oulu Basketin kotisivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa!

Kovaa kohti koria – ja takaisin!

Kuva: Iitu Lehtonen
Uutinen

Eino Pällijeff on valmis aiheuttamaan AC Oulu Basketin vastustajille vaikeuksia heti vuoden alusta alkaen.

Kun Eino Pällijeff iskee AC Oulu Basketin paidassa 1. Divisioona A:n kevätkauteen, on vastustajien syytä varoa ja väistää. Tämä käy selväksi ison laitahyökkääjän puheista, kun keskustelu etenee kohti huomenna perjantaina jatkuvaa pelikautta.

Oululaiset iskevät uuteen vuoteen Järvenpäässä – ja iskua on lupa odottaa myös Pällijeffiltä.

– Toivottavasti pystyn pelaamaan vielä piirun verran aggressiivisemmin. Tämä tarkoittaa erityisesti sitä, että pääsen aiheuttamaan vastustajien pelaajille hankaluuksia puolustuspelaamiseni kautta. Asiat pitää tehdä oikein ja kovaa, linjaa Pällijeff.

– Tauon jälkeen kaikki on taas todella hyvin! Pieni breikki teki hyvää ja on voinut itsekin miettiä sellaisia pelillisiä juttuja, joita haluaa edelleen kehittää omassa pelaamisessa.

Millaisia ajatuksia kevätkausi muutoin sinussa herättää?

– Tosi odottavainen fiilis! Voidaan jopa puhua, että pienimuotinen kevätkiima alkaa nousta. Me menimme jo joukkueena pimeän marraskuun läpi, jolloin kaikkien uskoa testattiin. Nyt on sitten valon määräkin kasvanut ja isot pelit odottavat, innostuu Pällijeff pakkastenkin keskellä.

Entäpä joukkueen osalta. Mitä haluat kentällä näkyvän?

– Mielestäni emme ole vieläkään saaneet kasaan sellaista täysin ehjää 40 minuutin suoritusta. Välillä tule hetkiä pelin sisällä, jolloin emme ole niin sanotusti samalla sivulla.

– Tällaisten hetkien kääntämisessä ei saa kulua liikaa aikaa ja se kääntäminen täytyy onnistua sekä tapahtua ilman päävalmentaja Aleksi Koskisen aikalisiäkin. Se on meidän hommamme. Tämä kokonaisuus kun saadaan vielä kuntoon, niin hyvä tulee!

Uusi vuosi tuo myös koripalloilijalle uusia kujeita mukanaan. Pällijeffin kohdalla kujeet korvataan kuitenkin teoilla kentän ulkopuolella sekä parketilla.

– Lupaukseni oli se, etten menisi nälkäisenä ruokakauppaan! Eli välipalojen kanssa pitää olla tarkempana ja miettiä ruokahommia fiksummin. Uskon, että tämä onnistuu, nauraa 199-senttinen rymistelijä.

Entä lupaus koripalloparketin puolelle?

– No sinne mennään aina mielellään mahdollisimman nälkäisenä!

Pohjoisen voimaa Laivastonsiniselle yhteisölle

Kuva: Akusti Karinen
Uutinen

Oululaisartisti Sanan ja AC Oulun tarinasta syntyi laulu täynnä herkkyyttä ja asennetta.

Yhteisistä arvoista, tavasta ajatella ja lopulta myös toimia, voi syntyä jotain historiallista.

Näin kävi, kun oululaisartistin Sanan ja AC Oulun polut kohtasivat. Tämän kohtaamisen merkitystä oli rakentamassa urheiluakin isommat voimat.

– Olin jokunen vuosi sitten yhteydessä AC Ouluun mahdollisesta yhteistyöstä, kun huomasin heidän kiusaamisen vastaisen kampanjansa.

Homma ei silloin ottanut tuulta alleen, joten tänä vuonna lähestyin uudestaan, taustoittaa Sana, oikealta nimeltään Sanna Rönnberg.

– Ehdotin kaikenlaista, miten voisin auttaa, ja toimitusjohtaja Jani Kotikangas sitten totesi, että oma biisi olisi kiva! Istuttiin alas ja käytiin läpi minkälainen kappale se voisi olla. Ei siinä montaa päivää mennyt, kun lähetin Janille ensimmäisen demon, josta hän heti innostui.

Pohjoisen voima -nimeä kantava tuotos ei ole ”pelkkä” laulu urheiluseuralle tai joukkueelle. Sen syntyperä paljastaa merkityksen kokoluokan. Voimaa on totisesti takana.

– Kuuntelin tarkasti Janin toiveita, joissa oli mainittuna herkkyyttä ja asennetta, eri genrejä ja sanoituksessa myös AC Oulun arvoja. Naureskelin aluksi, että miten minä, varmaan Pohjois-Suomen suurin sohvaperuna, osaisin tehdä urheiluteemaisen kappaleen, mutta pohdittuani biisin kulmaa, lähdin tietenkin ne arvot edellä, Sana pohtii.

– Aika nopeasti huomasin, että allekirjoitan jokaisen sanan itsekin, joten kappaleesta tuli tärkeä voimabiisi myös itselleni, ja kappale kuullaan tulevaisuudessa varmasti myös meidän keikoillamme.

Kuva: Akusti Karinen

Mitä haluat kuulijoiden tuntevan, kun he kuuntelevat laulun
ensimmäistä kertaa?

– Voimaa, kuuluu artistin jykevän yksiselitteinen vastaus.

Mitä sinulle tulee mieleen AC Oulusta?

– Minusta on ollut hienoa seurata millä intohimolla AC Oulu toimii ja nostaa oululaista palloilukulttuuria ihan uudelle tasolle kolmen lajin voimin. Lisäksi arvostan sitä, mitä he tekevät sen ulkopuolella, sillä hyväntekeväisyys ja kiusaamisen vastaisuus ovat myös omaa sydäntäni lähellä. Olen erittäin kiitollinen, että juuri minä sain tehdä heille kappaleen ja olla osana tätä tarinaa, Sana kertoo.

– On ihailtavaa, että uskalletaan rikkoa rajoja ja toimia omalla tavalla. Juurikin se rohkeus tekee AC Oulusta poikkeuksellisen.

Mitkä ovat omat unelmasi artistina?

– Toivon, että saisin keikkailla enemmän, sillä meillä on äärimmäisen hieno show ja taitava ryhmä. Olen aina haaveillut myös radiosoitosta. Haluaisin musiikkini tavoittavan isomman yleisön, sillä vahvalla sanomalla varustetut hittipotentiaaliset kappaleeni antavat varmasti voimaa ja vertaistukea – ja sitähän me kaikki tarvitsemme.

– Uskon, että Pohjoisen voima ei tule olemaan pelkästään AC Oulun kappale, vaan siitä kasvaa monen muunkin kuulijan voimabiisi.

Samoilla sävelkorkeuksilla on kommentoinnin suhteen myös AC Oulun toimitusjohtaja Jani Kotikangas, jonka mukaan pian julkaistavassa laulussa on juuri niitä elementtejä, joita AC Oulu halusikin.

– Meidän yhteisömme ansaitsi oman laulun ja olen tästä mielettömän innoissani. Maalilauluumme emme koske, vaan tämä on uudenlainen yhteisöllinen ulottuvuus. Tässä biisissä on ainekset korvamatoon, iloitsee Kotikangas.

Pohjoisen voima saa ensimmäisen live-esityksensä AC Oulu Basketin ottelussa 17. tammikuuta. 

Sana esiintyy myös Oulussa kulttuuripääkaupungin avajaisfestareilla Rotuaarilla 16. tammikuuta klo 18.30.

Kuva: Akusti Karinen

Paluu peleille perjantaina!

Uutinen

Sarjaa johtava AC Oulu Basket käynnistää kevätkautensa Järvenpäässä.

Vuosi on vaihtunut, mutta yksi asia ei; AC Oulu Basket johtaa edelleen miesten koripallon 1. Divisioona A:ta.

Oululaiset keräsivät syyskaudella 20 pistettä, joilla irtoaa sarjan tämän hetken kärkipaikka kahden pisteen erolla Karkkilaan.

1. Divisioonan runkosarjassa pelataan kaikkiaan 22 ottelua, joten kuluva kausi on tarkalleen puolivälissä, kun pelit jatkuvat jälleen tällä viikolla.

Oululaisten osalta pallo nousee seuraavan kerran ilmaan perjantaina Järvenpässä Raiders Basketia vastaan klo 19.

Pitkä odotus kotipelien suhteen Ouluhallin tulikuuman parketin ympärillä päättyy puolestaan lauantaina 17. tammikuuta, kun päävalmentaja Aleksi Koskisen nälkäinen ryhmä kohtaa Jyväskylä Basketball Academyn. Tämä ottelu täytyy muuten nähdä!

Sydäntalvi kestää vain hetken, mutta tälle Laivastonsiniselle tarinalle ei päätepistettä ole kirjoitettu, vaan yhteinen matka jatkuu kohti yhteistä kevättä.

Muista seurata myös AC Oulu Basketin some-kanavia, niin tiedät aina missä pallo lentää.

Nähdään pian!

Luovuttaminen kielletty

Kuva: Antsa
Uutinen

Roope Broström ei ole taipunut terveyshaasteiden keskellä. Eikä taivu.

Mikäli maailma olisi täydellinen ja oikeudenmukainen paikka, 20-vuotiaan oululaisen koripalloilijan, Roope Broströmin kanssa ei olisi tätä haastattelua edes tehty.

Tuolloin olisi kirjoitettu aivan erilaista sanomaa, mutta kun ei. Siksi on kerrottava ja sanottava, kuten asiat ovat.

Broströmin kohdalla asiat ovat nyt jo paremmin kuin pari vuotta sitten. Silloin laitahyökkääjä oli päässyt ensimmäisten miesten pelien makuun Oulun NMKY:n paidassa 1. Divisioonassa ja elämä hymyili.

Kyseistä kautta seuranneen kesän aikana Broströmin kroppa alkoi kuitenkin ilmoitella itsestään siihen sävyyn, ettei korille ajaminen pallon kanssa ollut ensimmäisen sadan tärkeimmän asian listalla arjessa.

– Kroppa alkoi voida sitä huonommin mitä kovemmaksi treenivauhti meni. Yöunet hävisivät ja nälkä oli, mutta ruokaa ei kuitenkaan tehnyt mieli. Stressitasot huusivat varmasti korkealla ja kaikki tuntui vaikealta, muistelee Broström kesää 2022.

Treenistä toiseen täysillä. Kuva: Antsa.

– Hakkasin päätäni seinään ja jatkoin vauhdinpitoa, mutta sitten syksyllä 2022 oli pakko hakeutua lääkärin luokse selvittämään tilannetta sekä oireideni syytä. Lääkäri ei tuolloin osannut sanoa tilanteestani yksiselitteistä diagnoosia, mutta varmuuden vuoksi otettiin verikokeet kokonaistilannetta selvittämään.

Kokonaistilanne ilmoitteli itsestään lopulta hyvinkin vakavaan sävyyn.

– Olin koulussa, kun äitini soitti, että pitäisi lähteä OYS:n suuntaan, sillä minulla arveltiin olevan testien perusteella sydänlihastulehdus, huokaa Broström.

Diagnoosia seurasi urheilukielto, jonka kestoa mitattiin loppujen lopuksi kuukausilla. Kun lupa harjoitella taas tuli, ei määrittämätön sydänlihastulehdus ollut harjoittelun järkevyydestä aivan samaa mieltä itse urheilijan kanssa.

– Sykkeet olivat jälleen korkealla vuonna 2023 ja silloin hakeuduin urheilulääkärin luokse ja teimme lisää testejä. Määrittämätön sydänlihastulehdus oli edelleen vahvin diagnoosi. Sen jälkeen ei ole voinut kuin askel kerrallaan yrittää palata normaaliin harjoitteluun äärimmäisen kärsivällisellä mielellä.

Todellinen joukkuepelaaja. Roope tuli suoraan hautajaisista Lahdesta Äänekoskelle auttamaan, kun oli tarvetta kakkoskoutsin rooliin. Kuva: Antsa.

– Voin sanoa, että tämä on ollut pitkä ja hankala tie, jonka aikana moni on varmasti miettinyt, että onko tätä järkeä jatkaa. Minä olen kuitenkin halunnut jatkaa ja palata kohti sitä urheilijan elämää, josta nautin, painottaa Broström.

Broströmillä ei ole tällä hetkellä pelaajasopimusta AC Oulu Basketin kanssa. Siitä huolimatta seura ei ole jättänyt nuorta pelaajaa yksin. Päinvastoin.

– Olen harjoitellut joukkueen kanssa normaalisti. Esimerkiksi viime kesänä menin jo tilanteessani todella paljon eteenpäin ja pystyin vetämään kovia treeniviikkoja. Seura ei ole hylännyt minua missään vaiheessa ja sen merkitys on minulle valtava, kiittelee Broström.

Yksi meistä myös kotipeleissä. Kuva: Iitu Lehtonen.

– Myös päävalmentaja Aleksi Koskinen on kohdellut minua upeasti. Olen ollut peleissä vaihtopenkillä yhtenä joukkueen jäsenenä ja päässyt sitäkin kautta nauttimaan tämän upean seuran ainutlaatuisesta yhteisöllisyydestä.

Se, milloin Broström palaa parketeille sarjaotteluissa, on vielä iso arvoitus. Vastausta ei tiedä juuri nyt kukaan.

– Totta kai tavoite on päästä pelaamaan normaalisti, mutta ei kukaan ole voinut antaa minulle jotain tiettyä aikaikkunaa, jonka puitteissa se varmasti toteutuisi.

Kun Broströmiltä kysyy voimavaroista haastavan tilanteen keskellä, nieleskelee nuori koripalloilija muutaman kerran ennen vastaustaan.

Vastaus hiljentää kysymyksen esittäjän ja tuo samalla esiin Broströmin uupumattoman taistelijan mentaliteetin, josta jokainen voi ottaa esimerkkiä.

– Näin pitkälle olen jo päässyt, joten miksi luovuttaa nyt? En anna periksi.

Kurkistus taakse, katse eteenpäin

Kuva: Iitu Lehtonen
Uutinen

AC Oulu Basketin urheilujohdon Juha Valkama kiittelee yhteisöä syyskaudesta.

AC Oulu Basketin joukkue siirtyy tiistaina hetkeksi ansaitulle joululomalle. Työt jatkuvat kuitenkin hyvissä ajoin ennen 9. tammikuuta jatkuvaa miesten 1. Divisioona A:n haasteita.

Samaa Divisioona A:ta oululaiset myös johtavat. Fakta, jollaista kukaan ei voinut vielä viime kesänä piirtää minkäänlaiselle paperille pomminvarmana ennustuksena.

– Tässä on oltu tietyllä tapaa koko ajan liikkuvassa junassa. Olemme luoneet olosuhteita, vahvistaneet organisaatiota ja kesällä saimme myös haluamamme pelaajat joukkueeseen. Eihän meillä ollut kenelläkään tietoa sarjan todellisesta tasosta, vaan keskityimme omaan tekemiseemme, pohtii AC Oulu Basketin toinen urheilujohtajista, Juha Valkama.

Entäpä sarjajohtajan paikka? Oletko yllättynyt?

– Ei se meitä yllätä, kun näkee päivittäisen tekemisen tason ja sen jatkumon kaikessa tekemisessä. Sarjatilanne on tulosta yhtenäisestä joukkueesta, joka harjoittelee ja pelaa hyvin, muistuttaa  yhdessä Jussi Eskolan kanssa oululaisseuran urheilua johtava Valkama.

– Oma lukunsa on myös päävalmentajamme Aleksi Koskinen. Hän on meille yksiselitteisesti täydellinen valmentaja. Piste, Valkama paaluttaa.

Kun syyskausi jää enää kauniiden muistojen varaan, kääntyvät katseet jo tulevaan.

 Hentona kuiskauksena pohjoisessa kuulee puhuttavan jo Korisliigaan noususta. Niiden puheiden aika ei ole vielä kuitenkaan joulupöydässä – tai edes uudenvuoden tinoja valettaessa.

– Kokonaisprosessi on meillä se keskeisin asia. Olemme uskottavia, kilpailukykyisiä, hyvin harjoittelevia sekä organisaatio, jossa pelaajat ovat oikeasti menossa eteenpäin, luettelee Valkama.

Urheilujohtajat Jussi Eskola ja Juha Valkama sekä päävalmentaja Aleksi Koskinen. Kuva: Iitu Lehtonen.

Valkama jakaa myös estoitta kiitoksia oululaisen urheiluyleisön suuntaan, joka on AC Oulu Basketin seurahistorian ensimmäisellä kaudella upeasti löytänyt.

– Uskomaton juttu! Oululaiset ovat todellakin löytäneet meidät. Tämä yhteisöllisyys koko AC Oulun ympärillä on ainutlaatuinen juttu. Mietipä, että viime viikonloppuna meidän pelimme aikana järjestettiin Raskasta joulua -konsertti sekä Kärppien peli. Silti meillä oli lähes 700 katsojaa lehtereillä. Onhan se käsittämättömän hienoa.

– Oma lukunsa tässä yhteisöllisyydessä on myös yhteiskuntavastuullinen puoli. On apua Ukrainaan, torjutaan yhdessä kiusaamista ja annetaan jouluapua kaiken muun hyvän tekemisen lisäksi. Kun tässä ääneen näitä asioita sanoittaa, niin meinaan tipahtaa tuolilta, Valkama puhaltelee kiitollisena.

Mitä haluat sanoa oululaiselle urheiluväelle jouluterveisinäsi?

– Jännittävä kevätkausi on tulossa ja kyllä me tietenkin pudotuspeleissä haluamme kauttamme jatkaa. Haasteena heittäisin, että isketään kevätkaudella 1000 katsojan raja rikki yhdessä. Me teemme organisaationa hommia sen eteen, että ihmiset viihtyvät meidän tapahtumissamme ja löytävät vauhdikkaan AC Oulu Basketin pariin. Jo syyskaudella tuntemattomat ihmiset tulivat antamaan palautetta elämyksellisistä illoista meidän peleissämme ja niitä elämyksiä haluamme tarjota lisää mahdollisimman monelle heti tammikuusta alkaen.

Tähtipelaaja karkaa – mutta vain jouluksi!

Kuva: Iitu Lehtonen
Uutinen

Kyle Johnson suuntaa jouluun ja kevääseen selkeillä tavoitteilla.

Otsikosta säikähtäneille heti aluksi helpottavia uutisia: AC Oulu Basketin tähtijenkki Kyle Johnson suuntaa jouluvapaille Tampereelle, mutta palaa heti sen jälkeen takaisin Ouluun.

Viime kaudella Nokialle pelanneelle Johnsonille joulu Suomessa on jo tuttu juttu. Joulunviettoon mahtuu jo yksi perinnekin.

– On pakko saada syödä kunnon jouluateria. Sillä lailla kunnolla ruokaa, tiedäthän, huokaa Johnson äänessään jouluista odotusta.

Muita joululahjatoiveita 25-vuotiaalla huippusentterillä ei ole.

– Tyydyn aika vähään. Jouluna tärkeintä on saada ottaa hetki aivan iisisti. Rennosti ja aivan rauhassa. Se tekee hyvän napakan syksyn päälle, myöntää Johnson.

Johnson kuului läpi syyskauden Laivastonsinisten kantaviin voimiin. Parimetrinen Johnson raapi omilleen tärkeitä levypalloja ja väänsi muutenkin parketilla esimerkillisesti kentän molemmissa päädyissä.

– Olen omaan tekemiseeni ihan tyytyväinen. Puhun mieluummin joukkueen tekemisestä, josta olen todella ylpeä. Eniten minua ilahduttaa meidän jatkuva kilpailullisuus. Haluamme koko ajan enemmän ja paremmin. Se on harvinaista, hehkuttaa Johnson.

Sympaattisella sentterillä on aina aikaa faneille pelin jälkeen. Kuva: Iitu Lehtonen.

– Meillä on oikeasti hyvin erityinen joukkue. Koko joukkue viihtyy toistensa kanssa ja tässä jengissä on hyvä olla. Olen erittäin onnellinen koripallon pelaaja AC Oulu Basketin paidassa, Johnson kiittelee.

Mikä joululahja sopisi parhaiten AC Oulu Basketin joukkueelle?

– Tähän minulla on vastaus! Tiedätkös sellaisen automaatin tai koneen, joka syöttää sinulle koripalloja? Uskon, että sille olisi käyttöä meidän joukkueessamme. Siinä vähän vinkkiä joulupukille.

Kun joulu on juhlittu ja vuosi vaihdettu, odottaa AC Oulu Basketia äärimmäisen jännittävä kevätkausi. Tulevana keväänä kaikki ja enemmänkin on mahdollista.

– Kyllä meidän pitää uskaltaa sanoa, Korisliiga, ihan ääneen ja meidän yhteisenä tavoitteenamme. Kun pelaamme näin hyvin joukkueena yhteen ja haluamme tehdä asioita koko ajan paremmin, olisi jotenkin erikoista puhua mistään muusta kuin noususta ylemmäksi, lähettää Johnson terveisiään AC Oulun yhteisölle kevääseen, jonne jokainen oululainen on kutsuttu mukaan.

Toimitusjohtajan jouluterveiset

Kuva: Vladislava Gorokhova
Uutinen

AC Oulun toimitusjohtaja Jani Kotikangas viettää joulua kiitollisena ja onnellisena.

Arvoisat AC Oulun seurayhteisön jäsenet,

Vuosi 2025 lähestyy loppumetrejä, mutta sitä ennen hiljennymme ja rauhoitumme hyvin ansaittuun joulun viettoon.

Kun minulta kysyttiin, että mitä on jäänyt syksystä mieleen, niin kysymystä piti hetki ihan pohtia ääneen.

Syksy tuli vastaan jopa aika yllättäen, olihan Veikkausliigakauden jälkeen edessä AC Oulu Volleyn ja AC Oulu Basketin historialliset kaudet AC Oulun Laivastonsinisissä väreissä.

Olen monesti istunut Ouluhallin katsomossa ja huomannut ajan ikään kuin pysähtyvän.

On se sitten urheilu, tapahtuma, yleisö tai joukkue, niin ympärillä näkee jotain meidän kaikkien yhdessä luomaa tarinaa, AC Oulun tarinaa.

Tuon tunteen synnyttämää iloa minä en pysty edes sanoin kuvaamaan. Voin vain huokaista kiitollisena.

Ihmiset ovat löytäneet perille monilajiseuran tapahtumiin, meidän jalanjälkemme Oulussa kasvaa ja kaiken lisäksi AC Oulun lajikirjo on synnyttänyt ympärilleen aivan uudenlaista fanikulttuuria kaikkien seurassamme pelaavien urheilijoiden iloksi.

AC Oulu ei ole vain yksi joukkue. Me olemme yhteisö, joka kasvaa ja tavoittaa ihmisiä – saattaen myös uusia ihmisiä yhteen, yhteisen seuran ympärille.

Jos vuosi 2025 oli meille uutta täynnä, niin vuodesta 2026 tulee vähintäänkin huikea. Tästä suurimpana maamerkkinä toimii tietenkin OTC-Stadion, joka vihdoin ja viimein meidän kaikkien iloksi ja kaikkien käyttöön valmistuu. Me seurana teemme kaiken mahdollisen, että olemme valmiita siihen uuteen aikakauteen, johon stadion meidät kaikki johdattaa.

Ennen stadion valmistumista pääsemme jännittämään millaisia elämyksiä joukkueemme Veikkausliigassa, Mestaruusliigassa sekä koripallon nousutaistelussa oululaisille tarjoaa.

Sitä ennen nauttikaamme joulun rauhasta, rakkaista ihmisistä ympärillämme sekä hetken levosta arkisen puurtamisen keskellä.

Pelaajia oli auttamassa ruokakassien jaossa. Kuva: Vlada

Me AC Oulussa hiljennymme jouluun viettoon, kun olemme saaneet yhdessä jaettua Ruokakassi-kampanjan myötä joulumieltä Janne Ahosen perinteisessä hyvän mielen tempauksessa.

Upeaa joulun aikaa ja taikaa sekä Laivastonsinistä vuotta 2026!

Jani Kotikangas